Τί προβλέπει το Σύνταγμα για την εκλογή Προέδρου της Δημοκρατίας

prodriaΕν όψει της πρώτης ψηφοφορίας, στις 17 Δεκεμβρίου 2014, για την εκλογή του νέου ΠτΔ1, ας δούμε τη διαδικασία που συνταγματικά κατοχυρώνεται στο άρθρο 32.

Η εκλογή του ΠτΔ γίνεται με ονομαστική ψηφοφορία σε ειδική συνεδρίαση της Βουλής, η οποία συγκαλείται ένα τουλάχιστον μήνα πριν τη λήξη της θητείας του εν ενεργεία Προέδρου. Υπάρχουν δύο πιθανά σενάρια:  1. Να καταφέρει η Βουλή να εκλέξει ΠτΔ, αν κάποιο πρόσωπο συγκεντρώσει την πλειοψηφία των 2/3, αν δηλαδή συγκεντρώσει την προτίμηση τουλάχιστον 200 Βουλευτών. 2. Να μην καταφέρει η Βουλή να εκλέξει ΠτΔ, εφόσον δεν συγκεντρωθεί η απαραίτητη πλειοψηφία. Στην περίπτωση αυτή ξεκινά η φάση των παρεπόμενων ψηφοφοριών.

  • Πιο συγκεκριμένα, αν δεν καταφέρει κάποιο πρόσωπο να συγκεντρώσει τουλάχιστον 200 ψήφους, η ονομαστική ψηφοφορία λαμβάνει χώρα πέντε ημέρες μετά την πρώτη ψηφοφορία και απαιτείται και πάλι σύμφωνα με το Σύνταγμα πλειοψηφία των 2/3, δηλαδή 200 ψήφους.
  • Αν ούτε στη δεύτερη ψηφοφορία λάβει κάποιος 200 ψήφους, η διαδικασία συνεχίζεται με μια τρίτη ψηφοφορία, μετά από πέντε ημέρες, στην οποία απαιτείται πλέον πλειοψηφία των 3/5, δηλαδή 180 ψήφοι.
  • Στην (πολύ πιθανή) περίπτωση που η Βουλή δεν καταφέρει να εκλέξει ούτε στην τρίτη ψηφοφορία Πρόεδρο, αυτή διαλύεται και προκηρύσσονται εκλογές.
  • Η νέα Βουλή που αναδεικνύεται από τις εκλογές καλείται να εκλέξει ΠτΔ με πλειοψηφία 3/5, δηλαδή 180 ψήφους.
  • Αν και πάλι η νέα – πλέον- Βουλή αδυνατεί να εκλέξει ΠτΔ, τότε η ψηφοφορία επαναλαμβάνεται ύστερα από πέντε ημέρες και Πρόεδρος αναδεικνύεται το πρόσωπο που θα καταφέρει να συλλέξει την προτίμηση της απόλυτης πλειοψηφίας του όλου αριθμού των βουλευτών.
  • Αν ούτε αυτή η πλειοψηφία επιτευχθεί, η ψηφοφορία επαναλαμβάνεται για ακόμα μία φορά, ύστερα από πέντε ημέρες, μεταξύ των δύο προσώπων που πλειοψήφησαν και ως Πρόεδρος εκλέγεται εκείνος που συγκέντρωσε τη σχετική πλειοψηφία. Μέχρι την περάτωση της ως άνω διαδικασίας ο υπάρχων ΠτΔ ασκεί τα καθήκοντά του ακόμη και μετά τη λήξη της θητείας του, μέχρι να αναδειχθεί ο νέος Πρόεδρος.

Τα ως άνω αναφερόμενα νούμερα και πλειοψηφίες αδυνατούν να αλλάξουν χωρίς να καταστρατηγηθεί το Σύνταγμα. Στο σύνηθες, λοιπόν ερώτημα, που είχε τεθεί πολλάκις στο παρελθόν, τι θα γίνει με τους βουλευτές της Χ.Α., (αν αδυνατούν να προσέλθουν για ψηφοφορία), και αν ο αριθμός-σταθερά δεν πρέπει να θεωρείται το 300 αλλά κάποιος μικρότερος, η απάντηση είναι μία σύμφωνα με τους συνταγματολόγους μας: Ο συνολικός αριθμός των βουλευτών έχει καθοριστεί από το νόμο στους 300 και δεν εξαρτάται από το ποιος προσέρχεται στην ψηφοφορία. Οποιαδήποτε «έκπτωση» κρίνεται πραξικοπηματική.

Συμπερασματικά, το μεν Σύνταγμα μπορεί να προβλέπει  μηχανισμό αντιμετώπισης του ενδεχόμενου να αδυνατεί η Βουλή να εκλέξει το νέο Πρόεδρο της Δημοκρατίας, κατά τρόπο μάλιστα λεπτομερέστατο, παρόλαυτα ας προβληματιστούμε λιγάκι αναλογιζόμενοι ποια ενδότερα προβλήματα κρύβει η αδυναμία της Βουλής να εκλέξει ΠτΔ.

1 όπου ΠτΔ = Πρόεδρος της Δημοκρατίας

 

Λίνα Δέδε, ασκούμενη δικηγόρος ΔΣΑ

 

Share This Post

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Captcha * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.